Bas Kwakman is opgeleid als beeldend kunstenaar en werkte als cultuurmanager voor een aantal grote culturele instellingen in Rotterdam, zoals de Rotterdamse Kunststichting en de Stichting Kunstzinnige Vorming. Hij was medeoprichter van Tortuca, tijdschrift voor literatuur en beeldende kunst waar hij van 1997 tot 2003 redacteur van was. Van 2003 tot 2019 was hij directeur van Poetry International, waar hij met de manifestatie Poetry & Art jaarlijks een bijzondere combinatie van beeldende kunst en poëzie presenteerde.
Vanaf 2019 is Kwakman auteur bij de Arbeiderspers, waar zijn boeken Hotelkamerverhalen (2017) en In poëzie en oorlog (2019) verschenen. Kwakman was nauw betrokken bij de vormgeving van die uitgaven. Daarnaast is hij werkzaam als docent literatuur en beeldende kunst, beeldend kunstenaar en (nationaal en internationaal) programmamaker, coach en adviseur binnen de culturele sector. In 2018 ontving hij in Mexico-City de Ioannes Bresensis Award voor zijn internationale rol in de verspreiding van poëzie en in 2019 kreeg hij de Rotterdamse Cultuurpenning. www.baskwakman.nl

Edwin Smet is als vormgever opgeleid aan de academie in Maastricht, waaraan hij later was verbonden als docent typografie. Smet is de drijvende kracht achter eenmansuitgeverij Meer van dat Moois, waar hij meerdere boeken uitgaf die opvallen door hun bijzondere vormgeving, zorgvuldigheid en balans tussen taal en beeld – uitgaven waarin naast zijn beeldend werk ook zijn poëzie is te vinden (Een Landschap), over literaire helden Pessoa en Proust (Pessoa loopt door de straten van New York en Proust had een baard op zijn sterfbed) en verslagen van zijn beeldend kunstenaarschap in de boeken A repetition of something useless that might be considered beautiful en For the Longest Time (te verschijnen september 2021). Smet ontwerpt voor diverse nationale en internationale uitgeverijen, zoals bijvoorbeeld Azul Press (Maastricht), Eyewear Publishing en de Black Spring Press Group (Londen). www.edwinsmet.eu, www.meervandatmoois.nl

De kernredactie bestaat uit Bas Kwakman en Edwin Smet, maar wordt per project aangevuld met de deelnemende schrijvers, denkers en kunstenaars. Smet en Kwakman leerden elkaar kennen tijdens de Maastricht International Poetry Nights, waar Smet als vormgever en bestuurslid en Kwakman als collega-festivaldirecteur aanwezig waren. De daar geboren verwantschap toont zich niet alleen in de opzet van deze uitgeverij, maar bijvoorbeeld ook in de gezamenlijke tentoonstelling van hun beider beeldend werk en boekuitgaven in de Haagse Pulchri Studio, die van juli tot en met augustus 2020 plaatsvond. Binnen Kwakman & Smet bundelen de heren hun expertises, hun netwerk, hun brede ervaring en hun grote liefde voor het bijzondere boek.


Door de verscheidenheid aan uitgaven kent de uitgeverij een divers publiek, dat als gemene deler de liefde voor mooie en bijzondere uitgaven kent. De uitgeverij bedient een groeiend en trouw publiek dat bestaat uit bibliofielen en voorvechters binnen het culturele debat, uit liefhebbers van poëzie, proza, filosofie en essayistiek (en alle actuele mengvormen daarvan), uit veellezers, bibliofielen, kunstminnaars, dwarsdenkers, verzamelaars, liefhebbers van bijzondere vormgeving, musea- en galeriebezoekers, bezoekers van literaire evenementen, theaters, muziekgebouwen, festivals, boekpresentaties, beurzen en schrijversinterviews, kortom iedereen die voor het woord en het beeld kiest bij zijn of haar omgang met de actualiteit.