Emma van Noort (beeldend kunstenaar) en Bas Kwakman (schrijver/beeldend kunstenaar) kenden elkaar nog niet, maar de keuze om hen samen te laten werken in het kader van Raamwerk/ NEStudio’s bleek een goede. Tijdens hun eerste gesprek doemden al snel opvallend veel overeenkomsten op — twee sterk conceptueel gestuurde kunstenaars met een fascinatie voor architectuur, met name voor Bauhaus en mensen als J.J. Oud, Adolf Loos, en Le Corbusier, voor de filosofie van de ideale maat, de poëzie van de standaardisering, de grens tussen natuur en cultuur en de samensmelting van taal en beeld.
Naar aanleiding van deze geslaagde ontmoeting schreef Bas Kwakman een cyclus van negen vierregelige gedichten, gebaseerd op de wat ronkende taal uit het boek Vers Une Architecture (1920), waarin architect Le Corbusier de wereld denkt te verbeteren met goedkope prefab rijtjeshuizen, een grotere uniformiteit en een streng opgelegde beeldtaal. Kwakman noemde de cyclus de zee en de kathedraal, ontleend aan een gedicht van Paul Verlaine en bekend geworden als lied van Claude Debussy (trois mélodies de Verlaine).
Kwakman legde de gedichten aan Emma voor en vroeg haar om er met het oog op de uiteindelijke presentatie naar eigen goeddunken in te schrappen, om zo uit de woorden van Le Corbusier en Kwakman een derde, gemeenschappelijke taal te vouwen. Emma lakte een aantal woorden weg, waardoor de uiteindelijke zinnen en hun nieuwe witruimtes pregnanter werden en hun betekenis werd versterkt. Deze interventies vormden de taalbasis voor het uiteindelijke Raamwerk/NEstudio’s 2023, waarbij een eerder onderzoek van Emma, waarin ze met een groot vlak vinyl de vormtaal tussen het strand en de zee onderzocht, de treffende beeldbasis vormt.
Paperback, 28 p., full colour. Genummerd en gesigneerd. Verzending naar Belgie + 4,50 – binnen NL inclusief

In de poëziecyclus Klankcatalogus beschrijft schrijver/dichter en beeldend kunstenaar Bas Kwakman zijn liefde voor de ultieme rafelranden van de muziek –voor atonale improvisaties, schier ondoordringbare hedendaagse gecomponeerde muziek, experimentele free jazz en elektronische noise. Multi-instrumentalist en impro-fenomeen Lukas Simonis reageerde op de gedichten met een brede variëteit aan geluid: van verstilde ambient tot woeste gitaarimpro, van dissonantie tot dronige noise. In Klankcatalogus is de muziek geen begeleiding van de tekst en is de tekst geen onderschrift bij de muziek, maar smelten de twee samen tot een nieuw geheel.

 

Verkrijgbaar! Bestel hieronder!

 

CD Klankcatalogus

€ 15,00

CD Klankcatalogus

€ 15,00